Zarządzenie Nr 103/2022 Burmistrza Miasta Turku z dnia 1 lipca 2022 r.
ZARZĄDZENIE Nr 103/2022
BURMISTRZA MIASTA TURKU
z dnia 1 lipca 2022 r.
w sprawie Procedury przejmowania i zagospodarowania spadków nabytych przez Gminę Miejską Turek
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jt. Dz. U. z 2022 r. poz. 559) w związku z art. 935, art. 1023 i art. 1051 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (jt. Dz. U. z 2022 poz. 1360 z późn. zm.), postanawia się co następuje
§ 1.
Przyjmuje się Procedurę przejmowania i zagospodarowania spadków nabytych przez Gminę Miejską Turek (dalej: Procedura).
§ 2.
- Powołuje się Zespół ds. zagospodarowania składników majątku nabytego przez Gminę Miejską Turek w wyniku spadkobrania (dalej: Zespół), w 5 osobowym składzie:
- przewodniczący Zespołu: kierownik Wydziału Mienia Komunalnego (GMK);
- zastępca przewodniczącego: kierownik Wydziału Finansowo-Budżetowego (FFB);
- członkowie – przedstawiciele:
- Wydziału Mienia Komunalnego (GMK)
- Wydziału Finansowo-Budżetowego (FFB),
- Administrator PGKiM Sp. z o.o. w Turku
- W uzasadnionych przypadkach, na zaproszenie przewodniczącego Zespołu w jego pracach może uczestniczyć przedstawiciel jednostki organizacyjnej Gminy Miejskiej Turek, wydziału urzędu lub zarządcy mienia komunalnego Gminy Miejskiej Turek.
- Zespół podejmuje czynności w składzie co najmniej 3 – osobowym jednogłośnie.
- Skład Zespołu ustala każdorazowo przewodniczący Zespołu, a w przypadku jego nieobecności zastępca przewodniczącego Zespołu. Zespół działa każdorazowo z udziałem przewodniczącego Zespołu, a w przypadku jego nieobecności, zastępcy przewodniczącego Zespołu.
- Do zadań Zespołu należy kwalifikowanie składników majątku ruchomego do zagospodarowania przez właściwe wydziały urzędu lub jednostki organizacyjne Gminy Miejskiej Turek (dalej: Miasto), na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu oraz szacowanie niezbędnych do zabezpieczenia wydatków i inne zadania określone niniejszym Zarządzeniem.
- Z prac Zespołu sporządzany jest protokół.
- Obsługę administracyjną Zespołu sprawuje wydział GMK.
I. Część ogólna
§ 3.
Procedura określa sposób i metody przejmowania spadków nabytych przez Miasto.
§ 4.
- Działania związane z przejęciem spadków koordynuje wydział GMK.
- Biuro Radców Prawnych (BRP) odpowiedzialne jest za obsługę prawną związaną z postępowaniem sądowym o stwierdzenie nabycia spadku oraz spisem inwentarza.
§ 5.
Do obowiązków BRP należy w szczególności:
- reprezentowanie Miasta w postępowaniach sądowych o stwierdzenie nabycia spadku;
- kierowanie do sądu, po prawomocnym zakończeniu postępowania o stwierdzeniu nabycia spadku, wniosku o sporządzenie spisu inwentarza po zmarłym;
- reprezentowanie Miasta w postępowaniach sądowych i egzekucyjnych dotyczących roszczeń wierzycieli spadkowych;
§ 6.
Do obowiązków wydziału GMK należy w szczególności:
- koordynacja działań związanych z przejmowaniem majątku wchodzącego w skład spadku, w tym:
- podejmowanie działań związanych z przejmowaniem spadku,
- sporządzenie wykazu znanych składników nabytego majątku przed dokonaniem spisu inwentarza, w celu przygotowania przez Zespół projektu zagospodarowania spadku,
- przekazanie spisu inwentarza Zespołowi,
- zawiadomienie wydziałów urzędu lub jednostek organizacyjnych Miasta o majątku nabytym w ramach spadku i przekazaniu go do tej jednostki w celu zagospodarowania,
- przejęcie aktywów pieniężnych oraz realizacja spłaty długów spadkowych,
- zabezpieczenie środków na postępowania sądowe i komornicze związane z objęciem spadku,
- zabezpieczenie opłat czynszowych i opłat za media, w przypadku nabycia lokali,
- zabezpieczenie środków na pokrycie wydatków związanych z przejęciem nieruchomości oraz innych wydatków niezbędnych do prawidłowej obsługi masy spadkowej, z zastrzeżeniem § 10 ust. 4;
- współpraca z BRP w celu realizacji zadań, o których mowa w § 5;
- reprezentowanie Miasta w postępowaniach z wierzycielami spadkowymi, z zastrzeżeniem § 5 pkt 3;
- przygotowywanie i przedstawianie Burmistrzowi miasta informacji w zakresie nabytego spadku i propozycji jego rozdysponowania w oparciu o spis inwentarza i protokół prac Zespołu.
§ 7.
- Wydział GMK prowadzi ewidencję spraw spadkowych obejmującą wszelkie zdarzenia z tym związane i poniesione wydatki.
- Wzór i sposób prowadzenia ewidencji określa Zespół, przy czym wydatki powinny być zgłaszane i odnotowywane w terminie 14 dni od ich dokonania.
§ 8.
- Wszelkie dokumenty stwierdzające nabycie spadku powinny być kierowane niezwłocznie do BRP.
- BRP niezwłocznie po otrzymaniu odpisu prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku:
- przekazuje do wydziału GMK prawomocne postanowienie o nabyciu spadku;
- występuje o sporządzenie spisu inwentarza do właściwego komornika.
- Po otrzymaniu spisu inwentarza BRP niezwłocznie przekazuje go do wydziału GMK.
- Wydział GMK na każdym etapie postępowania podejmuje niezwłocznie współpracę z właściwym merytorycznie wydziałem urzędu lub jednostką organizacyjną Gminy Miejskiej Turek w celu przejęcia nabytego składnika majątku.
- Kierownicy wydziałów urzędu są zobowiązani do ścisłej współpracy z wydziałem GMK w celu właściwego zagospodarowania nabytych składników spadku.
§ 9.
Środki na ewentualne nieprzewidziane wydatki związane z przejęciem i zagospodarowaniem nabytego spadku zabezpiecza się w ramach utworzonej w budżecie Miasta rezerwy ogólnej.
II. Zasady przejmowania nieruchomości i lokali
§ 10.
- Jeżeli w wyniku nabycia spadku zostanie stwierdzone, że w skład masy spadkowej wchodzą nieruchomości albo lokale, czynności związane z ewidencjonowaniem, bieżącym utrzymaniem i zabezpieczeniem podejmuje wydział GMK we współpracy z FFB.
- Nieruchomości i lokale mogą być przedmiotem sprzedaży, dzierżawy, najmu, włączenia do zasobu mieszkaniowego gminy lub innej formy zagospodarowania zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami i Uchwałą Nr XX/223/08 Rady Miejskiej Turku z dnia 27 listopada 2008 roku w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony.
- Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem, zabezpieczeniem i rozdysponowaniem nieruchomości i lokali, będących składnikami masy spadkowej, zabezpiecza w budżecie wydział GMK, z zastrzeżeniem ust. 4 uwzględniając § 9.
- Wydatki związane z koniecznością doraźnego zabezpieczenia nieruchomości i lokali zabezpiecza wydział GMK, uwzględniając § 9.
III. Zasady przejmowania ruchomości
§ 11.
- Jeżeli w skład masy spadkowej wchodzą ruchomości, w tym dokumenty, wydział GMK przekazuje wydziałom urzędu lub jednostce organizacyjnej Miasta wskazanej w protokole, o którym mowa w § 2 ust. 6, wykaz ruchomości w celu ich zabezpieczenia, zaewidencjonowania oraz późniejszego ich rozdysponowania, zgodnie z obowiązującymi w urzędzie procedurami, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Składniki majątku ruchomego mogą być przedmiotem sprzedaży, oddania w najem lub dzierżawę, nieodpłatnego przekazania lub darowizny zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu burmistrza miasta w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego Gminy Miejskiej Turek.
- Wydatki związane z przejęciem majątku ruchomego powstałe po śmierci spadkodawcy zabezpiecza wydział GMK.
IV. Przejmowanie środków pieniężnych, papierów wartościowych
i innych praw majątkowych
§ 12.
- Środki pieniężne wchodzące w skład masy spadkowej ujęte w spisie inwentarza:
- przejęte w gotówce – wpłaca się niezwłocznie, tj. najpóźniej w terminie 7 dni na rachunek bankowy Miasta wskazany przez wydział FFB;
- ujawnione na kontach bankowych lub innych instytucji finansowych – wydział GMK niezwłocznie występuje, z uwzględnieniem procedury obowiązującej w danym banku, o ich przekazanie na rachunek bankowy Miasta wskazany przez wydział FFB. Wydział FFB informuje wydział GMK o wpływie środków w terminie 7 dni od daty wpływu.
- Środki pieniężne, które będą wchodziły w skład masy spadkowej, a nie zostały jeszcze ujęte w spisie inwentarza zostaną zdeponowane w kasie wewnętrznej urzędu. Z chwilą uzupełnienia spisu inwentarza wydział GMK przekazuje uzupełniony spis inwentarza o środki pieniężne wraz z pisemną dyspozycją ich wpłaty na rachunek bankowy do wydziału FFB. Niezwłocznie, najpóźniej w terminie 7 dni od otrzymania uzupełnionego spisu oraz dyspozycji wyznaczony pracownik wydziału FFB lub jednostki dokonuje wpłaty na właściwy rachunek bankowy.
- Papiery wartościowe i inne prawa majątkowe zostają zdeponowane w kasie wewnętrznej urzędu, a następnie rozdysponowane przez wydział GMK, zgodnie z obowiązującymi w urzędzie procedurami.
V. Zasady postępowania w związku z zawiadomieniami z banków
§ 13.
- Podstawą do podjęcia czynności jest zawiadomienie z banku dotyczące rozwiązania lub wygaśnięcia umowy rachunku bankowego osób zmarłych, dla których Miasto było ostatnim miejscem zamieszkania i związaną z tym możliwością nabycia przez Miasto spadków po zmarłych posiadaczach rachunków bankowych, z którego wynika, że wysokość środków na rachunku bankowym zmarłego jest wyższa niż przewidywane koszty postępowania sądowego z zakresu postępowania spadkowego, tj. przekracza kwotę 500 zł (słownie złotych: pięćset).
- W związku z koniecznością ustalenia praw Miasta do spadku, wydział GMK podejmuje czynności, w celu ustalenia czy Miasto jest spadkobiercą osoby, która posiadała środki na rachunku bankowym.
- Po ustaleniu właściwości Miasta do dziedziczenia ustawowego, wydział GMK występuje do BRP w celu skierowania do sądu wniosku o stwierdzenie praw do nabycia spadku na rzecz Miasta po zmarłym posiadaczu rachunku bankowego.
VI. Zasady postępowania w sprawach długów spadkowych
§ 14.
- Weryfikację zasadności i wysokości roszczeń stanowiących długi spadkowe ujawnione w spisie inwentarza dokonuje wydział GMK we współpracy z BRP oraz merytorycznymi wydziałami urzędu lub jednostkami organizacyjnymi Miasta.
- Spłata ujawnionych długów spadkowych odbywa się do wysokości wartości czynnej masy spadkowej.
- W przypadku, gdy długi spadkowe przewyższają wartość stanu czynnego spadku, spłata długów następuje w trybie przepisów regulujących podział sumy uzyskanej z egzekucji, tj. zgodnie z art. 1025 Kodeksu postępowania cywilnego. W przypadku występowania wierzycieli należących do tej samej kategorii zaspokajania, spłata długów następuje w sposób proporcjonalny.
- W przypadku określonym w ust. 3, wydział GMK informuje wierzycieli o sposobie i wysokości podziału środków.
- W przypadku, gdy spis inwentarza ujawnił jedynie pasywa spadkowe, wydział GMK we współpracy z BRP bezzwłocznie informuje wierzycieli, że długi spadkowe nie zostaną spłacone.
- Wydział GMK zabezpiecza w swoim budżecie środki finansowe na realizację zobowiązań opisanych w ust. 2 i 3 powyżej.
VII. Przepisy przejściowe
§ 15.
Do spadków objętych przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia zasady w nim opisane stosuje się odpowiednio.
VIII. Przepisy końcowe
§ 16.
Wykonanie zarządzenia powierza się kierownikom wydziałów urzędu, kierownikom jednostek organizacyjnych Miasta oraz Skarbnikowi Miasta.
§ 17.
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Sekretarzowi Miasta.
§ 18.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Romuald Antosik
Burmistrz Miasta Turku
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Barbara Feliniak Data wytworzenia:
22 lip 2022
Osoba dodająca informacje
Barbara Feliniak Data publikacji:
22 lip 2022, godz. 13:14
Osoba aktualizująca informacje
Barbara Feliniak Data aktualizacji:
22 lip 2022, godz. 13:16