Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Turku

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Zarządzenie Nr 103/2022 Burmistrza Miasta Turku z dnia 1 lipca 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 103/2022

BURMISTRZA MIASTA TURKU

z dnia 1 lipca 2022 r.

w sprawie Procedury przejmowania i zagospodarowania spadków nabytych przez Gminę Miejską Turek

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jt. Dz. U. z 2022 r. poz. 559) w związku z art. 935, art. 1023 i art. 1051 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (jt. Dz. U. z 2022 poz. 1360 z późn. zm.), postanawia się co następuje

§ 1.

Przyjmuje się Procedurę przejmowania i zagospodarowania spadków nabytych przez Gminę Miejską Turek (dalej: Procedura).

§ 2.

  1. Powołuje się Zespół ds. zagospodarowania składników majątku nabytego przez Gminę Miejską Turek w wyniku spadkobrania (dalej: Zespół), w  5 osobowym składzie:
  1. przewodniczący Zespołu: kierownik Wydziału Mienia Komunalnego (GMK);
  2. zastępca przewodniczącego: kierownik Wydziału Finansowo-Budżetowego (FFB);
  3. członkowie – przedstawiciele:
  1. Wydziału Mienia Komunalnego (GMK)
  2. Wydziału Finansowo-Budżetowego (FFB),
  3. Administrator PGKiM Sp. z o.o.  w Turku
  1. W uzasadnionych przypadkach, na zaproszenie przewodniczącego Zespołu w jego pracach może uczestniczyć przedstawiciel jednostki organizacyjnej Gminy Miejskiej Turek, wydziału urzędu lub zarządcy mienia komunalnego Gminy Miejskiej Turek.
  2. Zespół podejmuje czynności w składzie co najmniej 3 – osobowym jednogłośnie.
  3. Skład Zespołu ustala każdorazowo przewodniczący Zespołu, a w przypadku jego nieobecności zastępca przewodniczącego Zespołu. Zespół działa każdorazowo z udziałem przewodniczącego Zespołu, a w przypadku jego nieobecności, zastępcy przewodniczącego Zespołu.
  4. Do zadań Zespołu należy kwalifikowanie składników majątku ruchomego do zagospodarowania przez właściwe wydziały urzędu lub jednostki organizacyjne Gminy Miejskiej Turek (dalej: Miasto), na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu oraz szacowanie niezbędnych do zabezpieczenia wydatków i inne zadania określone niniejszym Zarządzeniem.
  5. Z prac Zespołu sporządzany jest protokół.
  6. Obsługę administracyjną Zespołu sprawuje wydział GMK.

 

I. Część ogólna

§ 3.

Procedura określa sposób i metody przejmowania spadków nabytych przez Miasto.

§ 4.

  1. Działania związane z przejęciem spadków koordynuje wydział GMK.
  2. Biuro Radców Prawnych (BRP) odpowiedzialne jest za obsługę prawną związaną z postępowaniem sądowym o stwierdzenie nabycia spadku oraz spisem inwentarza.

§ 5.

Do obowiązków BRP należy w szczególności:

  1. reprezentowanie Miasta w postępowaniach sądowych o stwierdzenie nabycia spadku;
  2. kierowanie do sądu, po prawomocnym zakończeniu postępowania o stwierdzeniu nabycia spadku, wniosku o sporządzenie spisu inwentarza po zmarłym;
  3. reprezentowanie Miasta w postępowaniach sądowych i egzekucyjnych dotyczących roszczeń wierzycieli spadkowych;

§ 6.

Do obowiązków wydziału GMK należy w szczególności:

  1. koordynacja działań związanych z przejmowaniem majątku wchodzącego w skład spadku, w tym:
  1. podejmowanie działań związanych z przejmowaniem spadku,
  2. sporządzenie wykazu znanych składników nabytego majątku przed dokonaniem spisu inwentarza, w celu przygotowania przez Zespół projektu zagospodarowania spadku,
  3. przekazanie spisu inwentarza Zespołowi,
  4. zawiadomienie wydziałów urzędu lub jednostek organizacyjnych Miasta o majątku nabytym w ramach spadku i przekazaniu go do tej jednostki w celu zagospodarowania,
  5. przejęcie aktywów pieniężnych oraz realizacja spłaty długów spadkowych,
  6. zabezpieczenie środków na postępowania sądowe i komornicze związane z objęciem spadku,
  7. zabezpieczenie opłat czynszowych i opłat za media, w przypadku nabycia lokali,
  8. zabezpieczenie środków na pokrycie wydatków związanych z przejęciem nieruchomości oraz innych wydatków niezbędnych do prawidłowej obsługi masy spadkowej, z zastrzeżeniem § 10 ust. 4;
  1. współpraca z BRP w celu realizacji zadań, o których mowa w § 5;
  2. reprezentowanie Miasta w postępowaniach z wierzycielami spadkowymi, z zastrzeżeniem § 5 pkt 3;
  3. przygotowywanie i przedstawianie Burmistrzowi miasta informacji w zakresie nabytego spadku i propozycji jego rozdysponowania w oparciu o spis inwentarza i protokół prac Zespołu.

§ 7.

  1. Wydział GMK prowadzi ewidencję spraw spadkowych obejmującą wszelkie zdarzenia z tym związane i poniesione wydatki.
  2. Wzór i sposób prowadzenia ewidencji określa Zespół, przy czym wydatki powinny być zgłaszane i odnotowywane w terminie 14 dni od ich dokonania.

§ 8.

  1. Wszelkie dokumenty stwierdzające nabycie spadku powinny być kierowane niezwłocznie do BRP.
  2. BRP niezwłocznie po otrzymaniu odpisu prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku:
  1. przekazuje do wydziału GMK prawomocne postanowienie o nabyciu spadku;
  2. występuje o sporządzenie spisu inwentarza do właściwego komornika.
  1. Po otrzymaniu spisu inwentarza BRP niezwłocznie przekazuje go do wydziału GMK.
  2. Wydział GMK na każdym etapie postępowania podejmuje niezwłocznie współpracę z właściwym merytorycznie wydziałem urzędu lub jednostką organizacyjną Gminy Miejskiej Turek w celu przejęcia nabytego składnika majątku.
  3. Kierownicy wydziałów urzędu są zobowiązani do ścisłej współpracy z wydziałem GMK w celu właściwego zagospodarowania nabytych składników spadku.

§ 9.

Środki na ewentualne nieprzewidziane wydatki związane z przejęciem i zagospodarowaniem nabytego spadku zabezpiecza się w ramach utworzonej w budżecie Miasta rezerwy ogólnej.

 

II. Zasady przejmowania nieruchomości i lokali

§ 10.

  1. Jeżeli w wyniku nabycia spadku zostanie stwierdzone, że w skład masy spadkowej wchodzą nieruchomości albo lokale, czynności związane z ewidencjonowaniem, bieżącym utrzymaniem i zabezpieczeniem podejmuje wydział GMK we współpracy z FFB.
  2. Nieruchomości i lokale mogą być przedmiotem sprzedaży, dzierżawy, najmu, włączenia do zasobu mieszkaniowego gminy lub innej formy zagospodarowania zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami i Uchwałą Nr XX/223/08 Rady Miejskiej Turku z dnia 27 listopada 2008 roku w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony.
  3. Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem, zabezpieczeniem i rozdysponowaniem nieruchomości i lokali, będących składnikami masy spadkowej, zabezpiecza w budżecie wydział GMK, z zastrzeżeniem ust. 4 uwzględniając § 9.
  4. Wydatki związane z koniecznością doraźnego zabezpieczenia nieruchomości i lokali zabezpiecza wydział GMK, uwzględniając § 9.

 

III. Zasady przejmowania ruchomości

§ 11.

  1. Jeżeli w skład masy spadkowej wchodzą ruchomości, w tym dokumenty, wydział GMK przekazuje wydziałom urzędu lub jednostce organizacyjnej Miasta wskazanej w protokole, o którym mowa w § 2 ust. 6, wykaz ruchomości w celu ich zabezpieczenia, zaewidencjonowania oraz późniejszego ich rozdysponowania, zgodnie z obowiązującymi w urzędzie procedurami, z zastrzeżeniem ust. 2.
  2. Składniki majątku ruchomego mogą być przedmiotem sprzedaży, oddania w najem lub dzierżawę, nieodpłatnego przekazania lub darowizny zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu burmistrza miasta w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego Gminy Miejskiej Turek.
  3. Wydatki związane z przejęciem majątku ruchomego powstałe po śmierci spadkodawcy zabezpiecza wydział GMK.

IV. Przejmowanie środków pieniężnych, papierów wartościowych

i innych praw majątkowych

§ 12.

  1. Środki pieniężne wchodzące w skład masy spadkowej ujęte w spisie inwentarza:
  1. przejęte w gotówce – wpłaca się niezwłocznie, tj. najpóźniej w terminie 7 dni na rachunek bankowy Miasta wskazany przez wydział FFB;
  2. ujawnione na kontach bankowych lub innych instytucji finansowych – wydział GMK niezwłocznie występuje, z uwzględnieniem procedury obowiązującej w danym banku, o ich przekazanie na rachunek bankowy Miasta wskazany przez wydział FFB. Wydział FFB informuje wydział GMK o wpływie środków w terminie 7 dni od daty wpływu.
  1. Środki pieniężne, które będą wchodziły w skład masy spadkowej, a nie zostały jeszcze ujęte w spisie inwentarza zostaną zdeponowane w kasie wewnętrznej urzędu. Z chwilą uzupełnienia spisu inwentarza wydział GMK przekazuje uzupełniony spis inwentarza o środki pieniężne wraz z pisemną dyspozycją ich wpłaty na rachunek bankowy do wydziału FFB. Niezwłocznie, najpóźniej w terminie 7 dni od otrzymania uzupełnionego spisu oraz dyspozycji wyznaczony pracownik wydziału FFB lub jednostki dokonuje wpłaty na właściwy rachunek bankowy.
  2. Papiery wartościowe i inne prawa majątkowe zostają zdeponowane w kasie wewnętrznej urzędu, a następnie rozdysponowane przez wydział GMK, zgodnie z obowiązującymi w urzędzie procedurami.

 

V. Zasady postępowania w związku z zawiadomieniami z banków

§ 13.

  1. Podstawą do podjęcia czynności jest zawiadomienie z banku dotyczące rozwiązania lub wygaśnięcia umowy rachunku bankowego osób zmarłych, dla których Miasto było ostatnim miejscem zamieszkania i związaną z tym możliwością nabycia przez Miasto spadków po zmarłych posiadaczach rachunków bankowych, z którego wynika, że wysokość środków na rachunku bankowym zmarłego jest wyższa niż przewidywane koszty postępowania sądowego z zakresu postępowania spadkowego, tj. przekracza kwotę 500 zł (słownie złotych: pięćset).
  2. W związku z koniecznością ustalenia praw Miasta do spadku, wydział GMK podejmuje czynności, w celu ustalenia czy Miasto jest spadkobiercą osoby, która posiadała środki na rachunku bankowym.
  3. Po ustaleniu właściwości Miasta do dziedziczenia ustawowego, wydział GMK występuje do BRP w celu skierowania do sądu wniosku o stwierdzenie praw do nabycia spadku na rzecz Miasta po zmarłym posiadaczu rachunku bankowego.

VI. Zasady postępowania w sprawach długów spadkowych

§ 14.

  1. Weryfikację zasadności i wysokości roszczeń stanowiących długi spadkowe ujawnione w spisie inwentarza dokonuje wydział GMK we współpracy z BRP oraz merytorycznymi wydziałami  urzędu lub jednostkami organizacyjnymi Miasta.
  2. Spłata ujawnionych długów spadkowych odbywa się do wysokości wartości czynnej masy spadkowej.
  3. W przypadku, gdy długi spadkowe przewyższają wartość stanu czynnego spadku, spłata długów następuje w trybie przepisów regulujących podział sumy uzyskanej z egzekucji, tj. zgodnie z art. 1025 Kodeksu postępowania cywilnego. W przypadku występowania wierzycieli należących do tej samej kategorii zaspokajania, spłata długów następuje w sposób proporcjonalny.
  4. W przypadku określonym w ust. 3, wydział GMK informuje wierzycieli o sposobie i wysokości podziału środków.
  5. W przypadku, gdy spis inwentarza ujawnił jedynie pasywa spadkowe, wydział GMK we współpracy z BRP  bezzwłocznie informuje wierzycieli, że długi spadkowe nie zostaną spłacone.
  6. Wydział GMK zabezpiecza w swoim budżecie środki finansowe na realizację zobowiązań opisanych w ust. 2 i 3 powyżej.

VII. Przepisy przejściowe

§ 15.

Do spadków objętych przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia zasady w nim opisane stosuje się odpowiednio.

VIII. Przepisy końcowe

§ 16.

Wykonanie zarządzenia powierza się kierownikom wydziałów urzędu, kierownikom jednostek organizacyjnych Miasta oraz Skarbnikowi Miasta.

§ 17.

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Sekretarzowi Miasta.

§ 18.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Romuald Antosik

Burmistrz Miasta Turku


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Barbara Feliniak

Data wytworzenia:
22 lip 2022

Osoba dodająca informacje

Barbara Feliniak

Data publikacji:
22 lip 2022, godz. 13:14

Osoba aktualizująca informacje

Barbara Feliniak

Data aktualizacji:
22 lip 2022, godz. 13:16