Zarządzenie Nr 109/2023 Burmistrza Miasta Turku z dnia 6 września 2023 r.
ZARZĄDZENIE NR 109/2023
BURMISTRZA MIASTA TURKU
z dnia 6 września 2023 roku
w sprawie zrzeczenia się w całości odszkodowania za nieruchomości stanowiące własność Gminy Miejskiej Turek.
Działając na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3, art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40 z późn, zm.), art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 162), art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.) oraz art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 z późn, zm.) w związku z decyzją Wojewody Wielkopolskiego nr 12/2023 (znak sprawy: IR-III.7820.21.2022.14) z dnia 3 kwietnia 2023 r o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zarządza się, co następuje:
§ 1.
Postanawia się zrzec odszkodowania w wysokości 133 952,00 zł (słownie: sto trzydzieści trzy tysiące dziewięćset pięćdziesiąt dwa złote), przysługującego Gminie Miejskiej Turek z tytułu przejęcia przez Skarb Państwa w drodze ostatecznej decyzji Wojewody Wielkopolskiego nr 12/2023 (znak sprawy: IR-III.7820.21.2022.14) z dnia 3 kwietnia 2023 roku o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nieruchomości położone w Turku stanowiące działki gruntu o następujących numerach ewidencyjnych: 119/1 obręb „C” o powierzchni 0,0052 ha, 123/1 obręb „C” o powierzchni 0,0134 ha , 123/3 obręb „C” o powierzchni 0,0014 ha, 218/1 obręb „C” o powierzchni0,0099 ha, 581/4 obręb „D” o powierzchni 0,0024 ha, 578/5 obręb „D” o powierzchni 0,0810 ha, 578/6 obręb „D” o powierzchni 0,0415 ha i 579/1 obręb „D” o powierzchni 0,0043 ha (o łącznej powierzchni 0,1591ha) w związku z realizacją inwestycji drogowej pn. „Rozbudowa skrzyżowania wraz z budową lewoskrętu na DK72 w m. Turek.
§ 2.
Wykonanie zarządzenia powierza się Kierownikowi Wydziału Mienia Komunalnego.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.
Romuald Antosik
Burmistrz Miasta Turku
UZASADNIENIE
Dnia 3 kwietnia 2023 roku Wojewoda Wielkopolski wydał decyzję 12/2023 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. „Rozbudowa skrzyżowania wraz z budową lewoskrętu na DK72 w m. Turek. Zgodnie z ustaleniami decyzji działki o numerach ewidencyjnych: 119/1, 123/1, 123/3 i 218/1 w obrębie „C” oraz 578/5, 578/6, 579/1 i 581/4 w obrębie „D, stanowiące własność Gminy Miejskiej Turek przeszły na własność Skarbu Państwa. Pismem z dnia 5 maja 2023 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu złożyła wniosek o odstąpienie od przysługującego Gminie Miejskiej Turek odszkodowania za utracone prawo własności za nieruchomości opisane w niniejszym Zarządzeniu.
Zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 162 z późn. zm.), jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub gospodarczy, Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, mogą zrzec się w całości lub w części odszkodowania za przejęte nieruchomości. Oświadczenie o zrzeczeniu się odszkodowania składa się do organu wydającego decyzję ustalającą wysokość odszkodowania w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
Realizacja zadania pn.: Rozbudowa skrzyżowania wraz z budową pasa do skrętu w lewo na DK72 w m. Turek poprawi sytuację społeczną oraz gospodarczą w sąsiedztwie realizowanej inwestycji, tj. na odcinku od km 28+233 (okolice skrzyżowani z ul. Krokusową) do km 29+340 (Rondo Romana Dmowskiego).
Zadanie zakłada:
- przebudowę skrzyżowania DK72 z ul. św. Floriana oraz Słowackiego – wlot św. Floriana zostanie przesunięty naprzeciwko ul. Słowackiego, przez co zlikwidowane zostanie skrzyżowanie z przesuniętymi wlotami. Wybudowane zostaną pasy do skrętu w lewo z DK72 na ulice podporządkowane oraz wybudowana zostanie sygnalizacja świetlna. Znacząco poprawi to bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ograniczając punkty kolizji. Spodziewana jest również poprawa przepustowości na skrzyżowaniu znajdującym się na drodze wjazdowej/wyjazdowej do m. Turek. Na skrzyżowaniu zlokalizowane zostaną przejścia dla pieszych oraz przejazd dla rowerów, które umożliwią niechronionym uczestnikom ruchu na bezpieczne przekroczenie jezdni. Wszystkie przejścia dla pieszych zostaną doświetlone oświetleniem dedykowanym;
- budowę pasa do skrętu w lewo w ul. Muchlińską – pozwoli to na bezpieczne dostanie się na tereny mieszkalne bez blokowania ruchu tranzytowego, a także umożliwi oczekiwanie na możliwość wykonania manewru skrętu w lewo. W rejonie skrzyżowania wybudowane zostaną dwa, doświetlone dedykowanym oświetleniem, przejścia dla pieszych: jedno przez ul. Muchlińską (z przejazdem dla rowerów) oraz DK72.
- budowę sugerowanego, doświetlonego przejścia dla pieszych w rejonie zjazdu na teren ogródków działkowych, które poprawi dostępność do tych terenów;
- budowę chodników po lewej stronie drogi, które skomunikują znajdujące się po tej stronie drogi ogródki działkowe oraz miedzy innymi MOPS ze ulicami św. Floriana i Słowackiego. Poruszający się chodnikiem piesi zostaną odgrodzeni od ruchu samochodowego ogrodzeniem U-12a, które zapewni im bezpieczeństwo;
- poszerzenie ścieżka pieszo-rowerowa/droga dla pieszych i rowerów po stronie prawej, której nowa szerokość – 3,0 m – umożliwi bezpieczne i komfortowe przemieszczanie się rowerzystom, pieszym poruszającym się zarówno między sąsiednimi miejscowościami (Obrzębin, Słodków) jak i z terenów zagospodarowanych na budownictwo mieszkaniowe
-2-
po prawej stronie DK72. Przewidziane przejazdy dla rowerów w ciągu ścieżki pieszo-rowerowej pozwolą na przedostanie się w rejon ronda R. Dmowskiego w sposób bezpieczny, bez konieczności zsiadania z roweru. Ciąg pieszo-rowerowy, podobnie jak chodnik, zostanie oddzielony od jezdni drogi krajowej ogrodzeniem u-12a, które chronić będzie poruszających się nim użytkowników drogi;
- wybudowanie kanału technologicznego, który pozwoli w przyszłości na bezwykopowe zlokalizowanie infrastruktury teletechnicznej, gdyby zaszła taka konieczność;
- wymianę opraw oświetleniowych na odcinku – poprawie ulegną warunki oświetleniowe, a ze względu na zastosowanie oświetlenia LED, będą rozwiązaniem ekonomicznym, energooszczędnym;
- wybudowanie fragmentów kanalizacji deszczowej zapewniającej odpływ wód opadowych i roztopowych oraz renowację w technologii bezwykopowej odcinka kanalizacji deszczowej na tarczy skrzyżowania.
Przewidziane w zadaniu rozwiązania korzystnie wypłyną na sytuację w sąsiedztwie drogi. Spodziewana jest poprawa przepustowości na skrzyżowaniu, które dotychczas jest skrzyżowaniem z przesuniętymi wlotami. Rozbudowa infrastruktury pieszo-rowerowej może zachęcić część podróżujących do rezygnacji z samochodu lub wybór komunikacji publicznej, co może zmniejszyć natężenie ruchu samochodowego. Płynność ruchu na drodze powinna ulec poprawie, gdyż mające powstać pasy do skrętu w lewo umożliwią bezpieczne manewry skrętu m.in. na tereny mieszkaniowe, bez generowania sytuacji stresowych przy przecinaniu toru ruchu pojazdów lub chęci nieblokowania pojazdów znajdujących się z tyłu. Wykonane doświetlenia przejść dla pieszych poprawią bezpieczeństwo osób przekraczających jezdnie drogi krajowej lub dróg podporządkowanych, a zaprojektowane ogrodzenie uniemożliwi przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że rezygnacja z odszkodowania przysługującego Gminę Miejską Turek jest uzasadniona interesem społecznym, jak i gospodarczym. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym , polepszenia układu komunikacyjnego na czym skorzysta przede wszystkim lokalna społeczność. Ponadto, zgodnie z decyzją ZRID, działka nr 581/7 o pow. 0,0380 ha, po zakończeniu inwestycji zostanie przekazana w zarząd miastu Turek a jej wartość znacząco wzrośnie w stosunku do stanu sprzed inwestycji. Powstanie na niej nowa jezdnia ul. św. Floriana, oświetlenie drogowe, odcinek chodnika, infrastruktura związana z sygnalizacją świetlną.
Biorąc pod uwagę wpływ realizowanej inwestycji na poprawę układu transportowego, zrzeczenie się odszkodowania za nieruchomości stanowiące działki o numerach ewidencyjnych je: 119/1, 123/1, 123/3 i 218/1 w obrębie „C” oraz 578/5, 578/6, 579/1 i 581/4 w obrębie „D, jest w pełni uzasadnione
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Bożena Rosiak Data wytworzenia:
20 wrz 2023
Osoba dodająca informacje
Barbara Feliniak Data publikacji:
20 wrz 2023, godz. 10:47
Osoba aktualizująca informacje
Barbara Feliniak Data aktualizacji:
20 wrz 2023, godz. 10:55